Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Z kulturą mi do twarzy

Z kulturą mi do twarzy

W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkole realizowało w każdej grupie wiekowej  projekt edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy". Zadania realizowane przez naszą placówkę w ramach projektu przyjęte zostały przez dzieci z dużym entuzjazmem. Stanowiły one doskonałe urozmaicenie i atrakcję dla codziennych zajęć. Cały projekt realizowano przez cały rok szkolny w oparciu o trzy moduły tematyczne.

W ramach modułu I "W krainie muz" rozwijane były zainteresowania artystyczne (plastyczne, muzyczne, teatralne). Dzieci poznały zawód malarza i jego paletę barw, zobaczyły jak wygląda jego pracowania oraz miały okazję tworzyć własne dzieła malarskie, pejzaże, czując się przy tym mistrzami pędzla. Dzięki prezentacji prac można było poczuć się jak w prawdziwej galerii sztuki. Rozwijając artystyczne zainteresowania naszych przedszkolaków, ubrani w odświętne stroje, udaliśmy się także z wirtualną wizytą do filharmonii. Było to niezapomniane spotkanie z muzyką i podróż do królestwa dźwięków, zarówno tych instrumentalnych jak i wokalnych. Dzieci, zainspirowane muzycznymi występami artystów, przygotowały także własne nagranie konkursowe kolęd i pastorałek, które udostępniono rodzicom jako bożonarodzeniowy prezent świąteczny. Już wtedy okazało się, że piosenka jest dobra na wszystko, dlatego każda z grup zorganizowała wiosenny przegląd wokalny dla dzieci, podczas którego przedszkolaki mogły wystąpić przed całą grupą i zaprezentować swoje muzyczne umiejętności. Kraina muz pochłonęła nas w zupełności, dlatego nie mogło zabraknąć także teatralnych akcentów. Przedszkolaki z zaciekawieniem poznawały tajemnice teatru udały się do niego z wirtualną wizytą na spektakl „Kot w butach”, by na końcu sami wcielić się w aktorów i zaprezentować przedstawienie „Kopciuszek” oraz teatr lalek do bajki „Czerwony Kapturek”.

Moduł II : Piękno regionu pozwalał przybliżyć i zainteresować dzieci najbliższym otoczeniem. Pragnąc poznać piękno naszego regionu, zapoznaliśmy dzieci z magią lokalnych uliczek, opowiadając przy tym ciekawostki na temat oglądanych miejsc oraz przygotowując multimedialną prezentację: „Dawniej i dziś”. Dzieci odnalazły dzięki temu znane, a niedostrzegane wcześniej, prawdziwe perły regionu, wspólnie odkryliśmy także na nowo nasze tradycje. Dzień wspomnień i zadumy zachęcił nas do odwiedzenia grobów, lokalnych pomników pamięci i zapalenia zniczy w tych miejscach oraz pamięci o szacunku dla zmarłych. Dzięki poznaniu historii naszej gminy i herbu oraz wystawie prac plastycznych wykonanych przez dzieci wraz z rodzicami, możemy stwierdzić, że nasza miejscowość jest naszą dumą.

Ostani moduł "Kocham, lubię, szanuję" rozwijał umiejętność kulturalnego zachowania się oraz akceptację dla różnorodności wśród nas. Poznawanie kultury, sztuki i tradycji musi iść jednak w parze z kulturą osobistą, dlatego ważnym punktem realizacji projektu była dla nas realizacji modułu III. Podstawą było stworzenie już we wrześniu „Kodeksu dobrego zachowania” oraz zorganizowanie Tygodnia uprzejmości. We współpracy z rodzicami doskonalone były umiejętności savoir-vivre przy stole naszych przedszkolaków. Poprzez regularne czytanie dzieciom bajek i baśni przez nauczycieli oraz analizę postaw i zachowań poszczególnych bohaterów, staraliśmy się rozbudzać w dzieciach empatię i wrażliwość na drugiego człowieka oraz jego uczucia. Odkryliśmy wspólnie ogromną siłę bajek. Dzięki uwrażliwieniu na potrzeby innych, dzieci wraz z rodzicami z wielką otwartością włączyły się w organizowane akcje charytatywne i zbiórki na rzecz innych. W ramach obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa wszyscy podjęliśmy "Skarpetkowe wyzwanie", które miało na celu zwrócenie uwagi na tworzenie pięknego świata bez barier. Dzieci odkryły, że sztuka może łączyć wszystkich, bez względu na stan zdrowia czy wiek, a młodsi zawsze mogą pomagać starszym. Dlatego z chęcią włączyły się w przygotowanie kartek bożonarodzeniowych dla seniorów z naszej gminy oraz plakatów świątecznych, umieszczonych w lokalnych sklepach i miejscach publicznych. Poprzez zbiórkę żywności i artykułów do schroniska, przedszkolaki dowiedziały się, że potrzeby zwierząt są także istotne oraz tego, że wszystkim warto pomagać. Podsumowując, realizacja zadań z poszczególnych modułów pokazała wszystkim uczestnikom projektu, że z kulturą każdemu do twarzy. 

Data dodania: 2021-06-14 10:16:56
Data edycji: 2021-06-14 10:50:12
Ilość wyświetleń: 56

“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej