Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Witaj w Przedszkolu!

Witaj w Przedszkolu!

Adaptacja do przedszkola to proces, a więc musi trochę potrwać, u jednych dzieci kilka dni, u drugich kilka tygodni, u innych nawet miesiąc, w skrajnych przypadkach kilka miesięcy. Każde dziecko przechodzi przez ten proces inaczej. Jest to bardzo trudny emocjonalnie okres zarówno dla dzieci jak i dla ich rodziców, dlatego warto się do niego odpowiednio przygotować.

Pozostawienie płaczącego dziecka w ramionach Pani w przedszkolu nie oznacza, że jesteś złym rodzicem! Często dzieci przestają płakać w momencie, gdy mama lub tata wychodzą z przedszkola.

Dzieci przyprowadzone i pozostawione po raz pierwszy w przedszkolu reagują w różny sposób. Mogą:

  • płakać,
  • stać się apatyczne,
  • pozornie akceptować sytuację (i dopiero w domu dawać ujście emocjom),
  • ale też nie mieć problemu z adaptacją.

Jeśli dziecko potrzebuje pobyć z rodzicem rano dłużej, wygospodarujcie na to czas jeszcze w domu, albo zróbcie sobie spokojny, długi spacer do przedszkola. Możecie też „porządnie”, długo żegnać się z dzieckiem przed wejściem do przedszkola. Przytulanie się w szatni tuż przed rozstaniem powinno być krótkie, inaczej może łatwo przerodzić się w awanturę, płacz i protest. Ustalcie wcześniej swój własny sposób na szybkie pożegnanie, np. przybicie piątki, przybicie żółwika, pomachanie, przesłanie buziaka, itp.

Ważne zasady adaptacji:

  1. Zachowaj spokój. Dzieci wyczuwają emocje rodzica. Jeśli jesteśmy pozytywnie nastawieni do placówki, pobytu dziecka i nie boimy się rozstać z dzieckiem, to ono, widząc naszą pewność i spokój, też pójdzie chętniej do swojej sali.
  2. Tylko pozytywne komunikaty i uśmiech. Jeśli nie jesteś w stanie przestrzegać tej zasady, postaraj się „oddelegować” odprowadzanie komu innemu.

Jakie komunikaty są pozytywne:

  • Miłego dnia!
  • Baw się dobrze!
  • Miłej zabawy!
  • To będzie super dzień!
  • Będziesz się bawił autkami? A może klockami?
  • Bardzo mi zaimponowałeś wczoraj. Sam włożyłeś buty!
  • Wierzę, że dasz radę!

Tego nie mówimy:

  • Nie bój się!
  • Nie masz się czego bać!
  • Widzisz, tutaj nie jest tak strasznie!
  • A zobacz, on nie płacze/już się ubrał/ładnie idzie do sali!
  • Inne dzieci będą się z ciebie śmiać, kiedy zobaczą, jak płaczesz!
  • Zobaczysz, w przedszkolu cię nauczą dyscypliny!
  1. Nie zmieniaj zasad, przestrzegaj umów. Jeśli dziecko płacze przy rozstaniu – nie zabieraj go z powrotem. Jeśli wpada w histerię, gdy nie chce wyjść do przedszkola – nie zgadzaj się na to, by zostało w domu. Jeśli umawiasz się z dzieckiem, że odbierzesz je po obiedzie, koniecznie dotrzymaj słowa.
  2. Pilnuj rutyny. Rano róbcie zawsze te same rzeczy w tej samej kolejności. Np. wstawanie, buziak, ubieranie, śniadanie, mycie zębów, buty, wychodzenie… Zawsze staraj się żegnać w ten sam sposób.
  3. Po przedszkolu wygospodaruj jak najwięcej czasu dla dziecka. Bez patrzenia w telefon czy sprzątania (chyba że robicie to razem). Skup się na swoim przedszkolaku i porozmawiaj. Nie ponaglaj, jeśli nie chce rozmawiać o przedszkolu. Możesz rozpocząć od opisania swojego dnia i poczekać, aż dziecko samo zechce się czymś z Tobą podzielić.
  4. Rozmawiaj z nauczycielem.  Współpraca rodziców z przedszkolem jest konieczna, aby ułatwić dziecku adaptację. Znajdź chwilę na szczerą rozmowę z wychowawcami. Opisz, z czym dziecko ma problemy, jakie są jego zainteresowania i mocne strony. Podziel się swoimi lękami. To bardzo ułatwi proces adaptacyjny.
  5. Pamiętaj, przedszkole to fajne miejsce. Przedstawianie przedszkola w pozytywny sposób przekona dziecko, że w przedszkolu czekają na nie same pozytywne doświadczenia.

Drogi rodzicu wykorzystaj wakacje na:

  • Zachęcanie dziecka do samoobsługi. Samodzielnie rozbieranie czy zakładanie bucików przyda się w przedszkolu, ale też wzmocni samoocenę dziecka, pewność siebie i dumę z własnych możliwości. Umiejętności samoobsługowe, które może opanować trzylatek to na przykład: mycie rąk i buzi, mycie zębów, korzystanie z nocnika czy toalety, czy samodzielne jedzenie.
  • Angażowanie dziecka w codzienne prace domowe. Wieczorne sprzątanie zabawek i pilnowanie porządku we własnym kąciku powinno wejść dziecku w nawyk. Można też  prosić dziecko o pomoc np. przy myciu warzyw do obiadu czy układaniu sztućców na stole.
  • Pozostawienie dziecka pod opieką dziadków czy cioci, aby oswoiło się z sytuacją, że rodziców przez chwilę nie ma obok.
  • Pokazanie maluchowi przedszkola podczas spacerów lub przyjście na dzień otwarty. Opowiedzenie, jak wygląda życie przedszkolaka, np. że jest szatnia i każdy ma swoją szafkę ze znaczkiem oswaja dziecko z miejscem do którego będzie przychodzić.
  • Zabawa w przedszkole z trzylatkiem i np. pluszakami albo innymi dziećmi na placu zabaw czy w domu.
  • Opowiadaniewłasnychpozytywnych historii z czasów przedszkolnych albo czytanie książeczek o przedszkolu. Możesz opowiadać o różnych ciekawych formach spędzania czasu w przedszkolu, np. o oglądaniu teatrzyków, wspólnym śpiewaniu piosenek, spacerach, wycieczkach.
  • Zachęcanie dziecka do kontaktu z rówieśnikami oraz z dorosłymi, np. na placu zabaw.
    W tym wieku osobną zabawę „w pobliżu” innych dzieci można uznać za wstęp do dalszej integracji.
  • Nie wprowadzanie innych dużych zmian w okresie adaptacji i bezpośrednio przed nią. Zadbaj o odstawianie smoczka czy odpieluchowanie, zanim wyślesz dziecko do przedszkola.
  • Wspólne zakupy. Zrobienie razem z dzieckiem zakupów  wyprawki do przedszkola sprawi, że dziecko zaangażuje się w przygotowania. Sprawdź, co jest wymagane w wybranej przez Ciebie placówce – często są to np. kapcie, kocyk, poduszka, będą też potrzebne ubranka na zmianę.Kupcie wygodne ubranka, które się dziecku podobają i łatwo mu będzie je (nawet samodzielnie) zdjąć i założyć.

 

 

Data dodania: 2025-07-11 10:01:11
Data edycji: 2025-07-11 10:28:24
Ilość wyświetleń: 884

“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej