21-542 Leśna Podlaska
ul. Szkolna 4a Leśna Podlaska
MIŁOŚĆ DO OJCZYZNY
Termin miłość do ojczyzny jest zwykle używany zamiennie z pojęciem patriotyzm. Choć miłość może być rozumiana jako uczucie przywiązania, jest to postawa, która objawia się poprzez czyny. Zawiera w sobie:
– lojalność wobec kraju,
– znajomość symboli narodowych i okazywanie im szacunku,
– znajomość tradycji, historii, zabytków i miejsc charakterystycznych,
– dumę z osiągnięć Polaków i z doceniania Polski na arenie międzynarodowej.
Rozwijaniu postawy patriotyzmu sprzyjają takie aktywności jak:
– poznawanie Polski: mapy, historii, znanych postaci, legend, tradycyjnych piosenek, polskiej muzyki, symboli narodowych i ich znaczeni;
– spacery po najbliższej okolicy, poznawanie lokalnych zabytków i historii Małej Ojczyzny;
– kultywowanie polskich tradycji i zwyczajów – obchodzenie Święta Niepodległości, Bożego Narodzenia, Wielkanocy, Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Święta Konstytucji 3 maja, a także Dnia Babci, Dnia Dziadka, Dnia Matki czy Dnia Ojca;
– poznawanie ważnych instytucji i orientacji w funkcjach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka;
– przejawianie postawy obywatelskiej – np. proekologicznej.
KREATYWNOŚĆ
Pomysłowość jest zdolnością do tworzenia nowych koncepcji i wielu, często niekonwencjonalnych, rozwiązań. Jest związana ze zdolnością do niestereotypowego myślenia i działania oraz z otwartością na to, co nowe i nieznane. W obecnych czasach dzieci mają bardzo dużo zabawek, dzięki którym wiele się uczą. Często jednak brak im przestrzeni na to, by się trochę ponudzić, dzięki czemu mogłyby rozwijać swoją kreatywność i tworzyć coś samodzielnie.
Jak rozwijać pomysłowość?
– Ważne jest, aby z jednej strony chwalić, kiedy dzieci spontanicznie wykazują się inwencją twórczą, a z drugiej – pobudzać je do tego.
– Warto podkreślać, że ważne są nie tylko interesujące pomysły danej osoby, ale także to, co wymyślili inni. Nawet jeśli nie wszystko jest równie atrakcyjne, przedszkolaki powinny nauczyć się szanować i doceniać pracę innych.
– Zachęcanie dzieci do tworzenia dowolnych prac plastycznych i tworzenia własnoręcznych zabawek z wykorzystaniem różnorodnych materiałów np.: butelek po wodzie mineralnej, nakrętek, rolek po papierze toaletowym, szarego papieru, guzików, tkanin, pudełek tekturowych, itp.
DOBROCZYNNOŚĆ
Dobroczynność, inaczej filantropia, to czynienie dobra, bycie uczynnym i bezinteresowne niesienie pomocy innym ludziom. Może się wiązać z udziałem w akcjach charytatywnych i pomaganiem osobom potrzebującym, niekoniecznie osobiście znanym.
Kształtując w dzieciach dobroczynność warto zwrócić uwagę na to, że:
– Dobroczynność to nie tylko robienie dobrych rzeczy dla koleżanek i kolegów czy po prostu bycie miłym – osoba dobroczynna daje coś innym, nie oczekując niczego w zamian. Dlatego czasem robi to anonimowo, w taki sposób, by nikt się nie domyślił, że to ona.
– Pomaganie potrzebującym często wiąże się z udziałem w akcjach charytatywnych. Można porozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób wspierać potrzebujących, i zaproponować mu udział w takim przedsięwzięciu, na przykład włączając się w zbiórkę karmy i koców dla bezdomnych zwierząt czy przygotowując świąteczne kartki dla osób samotnych.
- Mimo że dobroczynność jest szerokim pojęciem, aby kształtować taką postawę u dzieci, dobrze jest zacząć w najbliższym otoczeniu. Dzieci mogą uczyć się dobroczynności, pomagając np. rodzeństwu w tym, z czym sobie nie radzi, a także dzieląc się tym, co mają (choćby pożyczając zabawki).
Opracowanie: Dominika Ledworuch
“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”
21-542 Leśna Podlaska
ul. Szkolna 4a Leśna Podlaska