Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

WARTOŚCI: empatia, zdrowie, odpowiedzialność

 

EMPATIA

Dzieci uczą się empatii poprzez obserwowanie dorosłych, ich sposobu reagowania na czyjś płacz, smutek, zdenerwowanie. Naśladują reakcje rodziców czy nauczycieli, dlatego najważniejsze w uczeniu empatii jest bycie empatycznym w stosunku do innych.

Działania pomocne w nauce empatii:

  • Obcowanie z literaturą – dzieci po wysłuchaniu tekstu wypowiadają się na temat tego, co czuli bohaterowie opowiadania, jak zachowywali się w konkretnych sytuacjach, jak można im pomoc.
  • Zabawy dramowe – kiedy dziecko zachowa się nieodpowiednio w stosunku do kolegi / koleżanki, można mu zaproponować wcielenie się w rolę drugiej osoby i uzmysłowić, co czuje ta osoba.
  • Niesienie pomocy innym – oddanie zabawek, którymi dziecko już się nie bawi (zaniesienie ich do przedszkola, szpitala, domu dziecka), udział w rożnych akcjach charytatywnych.
  • Wykazanie zrozumienia dla uczuć dziecka w trudnych dla niego sytuacjach – zamiast mówić do dziecka: Nie płaczNie złość się, należy mu podpowiedzieć, w jaki sposób radzić sobie z trudnymi emocjami.

Uczymy dzieci empatii nie tylko w stosunku do innych ludzi, lecz także wobec zwierząt. Można prowadzić z dziećmi hodowlę (na przykład patyczaków) w kąciku przyrody; przeprowadzać zbiórki dla zwierząt ze schroniska lub dokarmiać zwierzęta zimą. W każdej z tych sytuacji dzieci uczą się delikatnego obchodzenia się ze zwierzętami, uświadamiają sobie, że zwierzęta też czują głód, pragnienie, ból.

 

Zabawa:

Dziecko siedzą w kole. Dorosły pokazuje misia i mówi, że miś jest smutny, ale nikt nie wie dlaczego. Prosi dziecko o pomoc
w rozweseleniu pluszaka. Dziecko bierze do ręki misia i mówi: Miś jest smutny, ponieważ…; Można mu pomóc w taki sposób… - może zaprezentować, jak rozweselić misia;

 

ZDROWIE

Od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu systematycznie i konsekwentnie wdrażamy je do przestrzegania zasad dotyczących:
– zdrowego żywienia,– aktywności ruchowej,– nawyków higienicznych,– właściwego ubierania się,     – profilaktyki zdrowotnej. Zachęcamy również rodziców do kontynuowania tej tematyki. Regularne posiłki w przedszkolu i w domu to dobry moment, aby przyzwyczajać dzieci do jedzenia zdrowych potraw i ograniczenia spożywania słodyczy oraz rozwijania prawidłowych nawyków higienicznych:

  • Uczymy dzieci systematycznego i prawidłowego mycia rąk przed posiłkami i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, skorzystaniu z toalety, po zajęciach plastycznych.Uświadamiamy im, jak ważna jest codzienna higiena całego ciała. Możemy rozpocząć systematyczne mycie zębów po posiłkach, połączone z nauką prawidłowego szczotkowania zębów, dbaniem
    o to, aby przybory toaletowe były utrzymane w należytej czystości (zawsze szczoteczka do góry).
  • Uczulamy dzieci na zasłanianie ust podczas kichania, kasłania, prawidłowe używanie chusteczek higienicznych, wyrzucanie zużytychchusteczek do kosza.
  • Uświadamiamy dzieciom, jakie znaczenie dla zdrowia ma ruch i codzienny pobyt na świeżym powietrzu.Uczymy dzieci, że nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie, dlatego prosimy rodziców o dostosowanie stroju adekwatnie do panującej pogody i pory roku.
  • Zapoznajemy dzieci z pracą lekarza, pielęgniarki, stomatologa, ale również starzy pożarnej i policji, co pozwoli poznać pracę służb odpowiedzialnych za nasze zdrowie i bezpieczeństwow warunkach, które nie będą dla dzieci stresujące oraz z numerami telefonów 997, 998, 999 oraz 112.
  • Dbanie o swoje zdrowie to zdawanie sobie sprawy, że nie można brać do ust nieznanych roślin, dotykaći zbierać nieznanych grzybów, jeść nieumytych owoców.

Propozycja zabawy z dzieckiem:

Pod nieobecność dziecka rodzic chowa w kuchni, pokoju warzywa i owoce. Dziecko znajdujeukryte „skarby”. Następnie wspólnie nazywamy warzywo lub owoc, segregujemy wg danej cechy, np. warzywa/owoce; duże/małe, wg kolorów; od największego do najmniejszego itp. Możemy je przeliczać. Na koniec możemy zaproponować dziecku zabaw w „Kucharza” i przygotowanie sałatki warzywnej lub owocowej, bądź degustację pojedynczych warzyw i owoców (bez mieszania). Pamiętajmy o podkreśleniu potrzeby wcześniejszego umycia produktów. Możemy pozwolić dziecku na krojenie przy użyciu bezpiecznego noża,  umyte warzywa i owoce dzielimy na mniejsze porcje i zachęcamy dzieci do częstowania się, opisywaniasmaków i wrażeń (możemy  podpowiedzieć określenia: słodkie, kwaśne, soczyste, cierpkie, gorzkie, twarde,miękkie, smaczne, niesmaczne).

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

        W przedszkolu ustalamy wspólnie z dziećmi, jakie zasady będą obowiązywać w grupie, a następnie wdrażamy dzieci do ich przestrzegania, a więc uczymy odpowiedzialności za podjęte zobowiązania.Zachęcamy rodziców, aby podejmowali takie działania również w domu. Na początku zasad tych jest niewiele (nie więcej niż 4). Kiedy przedszkolaki je przyswoją, w ciągu roku będziemy wprowadzały kolejne zasady.

Przedszkolak zaczyna się również uczyć odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo. Dowiaduje się, jak należy się zachowywać w przedszkolu, na placu zabaw, podczas spacerów, aby nie stało mu się coś złego. Uczy się, że nie należy oddalać się od grupy, nie może samo wychodzić z sali.

Nasze grupowe zasady, a więc każdy przedszkolak powinien:

  • Sprzątać zabawki, którymi się bawił na wyznaczone miejsce (także w domu);
  • Odkładać swoje rzeczy na półkę (np. w przedszkolu obrazek do teczki, ubrania i buty w szatni)
  • Przestrzegać zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim (np., w przedszkolu poruszać się powoli – nie biegać, na placu zabaw nie biegać za huśtawkami, w domu – nie bawić się w pobliżu jezdni, nie dotykać urządzeń elektrycznych)

JAK POSTĘPOWAĆ, ABY OBOWIĄZKI NIE KOJARZYŁY SIĘ DZIECKU Z KARAMI?

- należy uzmysławiać mu konsekwencje braku odpowiedzialności: Jeśli nie posprzątasz klocków – ktoś może się o nie przewrócić; Jeśli popsujesz zabawkę – nie będziesz miał czym się bawić.

- nie należy wyręczać dzieci w realizacji ich obowiązków, ale pomagać, jeśli te obowiązki sprawiają im trudności (np. włączać się do sprzątania zabawek)

  • dobrze jest doceniać wysiłek dziecka, udzielać informacji zwrotnej, opisując to co widzimy, np. Jesteś dzielny – posprzątałeś wszystkie zabawki; Posprzątałeś wszystkie klocki – jeszcze tylko samochody i gotowe.

 Opracowanie: Magdalena Bartniczuk

Data dodania: 2021-10-18 10:10:01
Data edycji: 2021-10-18 10:11:59
Ilość wyświetleń: 338

“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej