21-542 Leśna Podlaska
ul. Szkolna 4a Leśna Podlaska
EMPATIA
Dzieci uczą się empatii poprzez obserwowanie dorosłych, ich sposobu reagowania na czyjś płacz, smutek, zdenerwowanie. Naśladują reakcje rodziców czy nauczycieli, dlatego najważniejsze w uczeniu empatii jest bycie empatycznym w stosunku do innych.
Działania pomocne w nauce empatii:
Uczymy dzieci empatii nie tylko w stosunku do innych ludzi, lecz także wobec zwierząt. Można prowadzić z dziećmi hodowlę (na przykład patyczaków) w kąciku przyrody; przeprowadzać zbiórki dla zwierząt ze schroniska lub dokarmiać zwierzęta zimą. W każdej z tych sytuacji dzieci uczą się delikatnego obchodzenia się ze zwierzętami, uświadamiają sobie, że zwierzęta też czują głód, pragnienie, ból.
Zabawa:
Dziecko siedzą w kole. Dorosły pokazuje misia i mówi, że miś jest smutny, ale nikt nie wie dlaczego. Prosi dziecko o pomoc
w rozweseleniu pluszaka. Dziecko bierze do ręki misia i mówi: Miś jest smutny, ponieważ…; Można mu pomóc w taki sposób… - może zaprezentować, jak rozweselić misia;
ZDROWIE
Od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu systematycznie i konsekwentnie wdrażamy je do przestrzegania zasad dotyczących:
– zdrowego żywienia,– aktywności ruchowej,– nawyków higienicznych,– właściwego ubierania się, – profilaktyki zdrowotnej. Zachęcamy również rodziców do kontynuowania tej tematyki. Regularne posiłki w przedszkolu i w domu to dobry moment, aby przyzwyczajać dzieci do jedzenia zdrowych potraw i ograniczenia spożywania słodyczy oraz rozwijania prawidłowych nawyków higienicznych:
Propozycja zabawy z dzieckiem:
Pod nieobecność dziecka rodzic chowa w kuchni, pokoju warzywa i owoce. Dziecko znajdujeukryte „skarby”. Następnie wspólnie nazywamy warzywo lub owoc, segregujemy wg danej cechy, np. warzywa/owoce; duże/małe, wg kolorów; od największego do najmniejszego itp. Możemy je przeliczać. Na koniec możemy zaproponować dziecku zabaw w „Kucharza” i przygotowanie sałatki warzywnej lub owocowej, bądź degustację pojedynczych warzyw i owoców (bez mieszania). Pamiętajmy o podkreśleniu potrzeby wcześniejszego umycia produktów. Możemy pozwolić dziecku na krojenie przy użyciu bezpiecznego noża, umyte warzywa i owoce dzielimy na mniejsze porcje i zachęcamy dzieci do częstowania się, opisywaniasmaków i wrażeń (możemy podpowiedzieć określenia: słodkie, kwaśne, soczyste, cierpkie, gorzkie, twarde,miękkie, smaczne, niesmaczne).
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
W przedszkolu ustalamy wspólnie z dziećmi, jakie zasady będą obowiązywać w grupie, a następnie wdrażamy dzieci do ich przestrzegania, a więc uczymy odpowiedzialności za podjęte zobowiązania.Zachęcamy rodziców, aby podejmowali takie działania również w domu. Na początku zasad tych jest niewiele (nie więcej niż 4). Kiedy przedszkolaki je przyswoją, w ciągu roku będziemy wprowadzały kolejne zasady.
Przedszkolak zaczyna się również uczyć odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo. Dowiaduje się, jak należy się zachowywać w przedszkolu, na placu zabaw, podczas spacerów, aby nie stało mu się coś złego. Uczy się, że nie należy oddalać się od grupy, nie może samo wychodzić z sali.
Nasze grupowe zasady, a więc każdy przedszkolak powinien:
JAK POSTĘPOWAĆ, ABY OBOWIĄZKI NIE KOJARZYŁY SIĘ DZIECKU Z KARAMI?
- należy uzmysławiać mu konsekwencje braku odpowiedzialności: Jeśli nie posprzątasz klocków – ktoś może się o nie przewrócić; Jeśli popsujesz zabawkę – nie będziesz miał czym się bawić.
- nie należy wyręczać dzieci w realizacji ich obowiązków, ale pomagać, jeśli te obowiązki sprawiają im trudności (np. włączać się do sprzątania zabawek)
Opracowanie: Magdalena Bartniczuk
“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”
21-542 Leśna Podlaska
ul. Szkolna 4a Leśna Podlaska