21-542 Leśna Podlaska
ul. Szkolna 4a Leśna Podlaska
Jak rodzice mogą wspomagać prawidłowy rozwój swojego dziecka?
· Zapewnić mu codziennie odpowiednią ilość ruchu (spacery, plac zabaw, inne aktywności ruchowe)
· Ograniczać do minimum lub zupełnie wyeliminować telefon, komputer, telewizję
· Spędzać czas na zabawach plastycznych, a przy tym dać się dzieciom pobrudzić :0)
· Wspólnie z dzieckiem śpiewać piosenki, czytać wierszyki, bawić się w zabawy paluszkowe, a przy tym ćwiczyć naśladowanie, pokazywanie
· Każdego dnia znaleźć czas na wspólne czytanie książeczek
· Organizować wspólne zabawy tematyczne, np. w sklep, pocztę, szkołę, itp.
· Być uważnym na potrzeby swojego dziecka
· Być dostępnym, słuchać tego co do nas mówi, odpowiadać na zadawane przez nie pytania
· Kształtować poczucie bezpieczeństwa i szacunku (nie poniżać, nie krytykować, nie zawstydzać, nie porównywać z innymi)
· Dotrzymywać danych obietnic
· Mówić zawsze prawdę językiem dostosowanym do wieku dziecka
· Dawać prawo do przeżywania różnych emocji
· Rodzice powinni być jednomyślni w procesie wychowawczym
· Ustalić z dzieckiem zasady funkcjonowania i konsekwentnie ich przestrzegać
· Ustalić konsekwencje nieprzestrzegania ustalonych zasad
· Włączać dziecko w obowiązki domowe na miarę jego możliwości, dawać możliwość uczestniczenia w codziennym życiu rodziny
· Nie wyręczać, jeśli dziecko próbuje być samodzielne
Co powinno nas niepokoić w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym?
· Trudności w radzeniu sobie z emocjami (lęk, nadmierna ostrożność, złość, agresywne zachowania, niszczenie przedmiotów, bicie, częsty płacz)
· Występowanie trudności z zasypianiem. Częste budzenie się w nocy. Lęki nocne. Zbyt długi lub zbyt krótki sen
· Brak apetytu. Dziecko je za dużo lub za mało. Nic mu nie smakuje. Jest bardzo wybiórcze w wyborze tego, co ma ochotę zjeść
· Nie przeżywanie różnorodnych emocji, skala uczuć dziecka jest niezmienna, płaska (stale jest smutne, lub przeciwnie zadowolone z siebie)
· Rzadkie okazywanie osobom najbliższym swojej serdeczności, niechęć do przytulania się
· Przedłużające się trudności adaptacyjne w przedszkolu
· Trudności w funkcjonowaniu wśród rówieśników (dziecko nie nawiązuje relacji z rówieśnikami, bawi się samo)
· Częste kłótnie i bójki z rówieśnikami
· Trudności z dostosowaniem się do norm i zasad panujących w przedszkolu lub w domu
· Dziecko nie nabyło umiejętności przegrywania
· Dziecko nie potrafi na dłużej skupić swojej uwagi na jednej czynności lub aktywności, szybko się nudzi, porzuca aktywności nie doprowadzając ich do końca
· Nie cieszy się z drobiazgów, niespodzianek, poznawania czegoś nowego
· Jego zabawy nie są urozmaicone. Nie chce bawić się w coś nowego, nie interesuje się nowymi grami i zabawkami
· Dziecko szybko się zniechęca i wycofuje, kiedy napotyka trudności
· Dziecko ma opóźniony rozwój mowy, mówi bardzo mało lub wcale, ma trudności w wypowiadaniu się
· Jest niezgrabne ruchowo, ma trudności w wykonywaniu prac manualnych i plastycznych
Jeśli u dziecka zaobserwujemy kilka takich zachowań, nie musi to oznaczać, że mamy do czynienia z zaburzeniami rozwojowymi. Jego kłopoty mogą być przemijające, jeśli jednak jest ich dużo i utrzymują się ponad miesiąc, trzeba przemyśleć dotychczasowy system wychowawczy i podjąć kroki zaradcze (np. skonsultować się ze specjalistą: psychologiem, logopedą lub terapeutą integracji sensorycznej).
Opracowanie: Justyna Pieńkowska
psycholog ZPO
“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”
21-542 Leśna Podlaska
ul. Szkolna 4a Leśna Podlaska