Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Reset
Reset

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym: sposoby wsparcia.

Jak rodzice mogą wspomagać prawidłowy rozwój swojego dziecka?

 

·       Zapewnić mu codziennie odpowiednią ilość ruchu (spacery, plac zabaw, inne aktywności ruchowe)

·       Ograniczać do minimum lub zupełnie wyeliminować telefon, komputer, telewizję

·       Spędzać czas na zabawach plastycznych, a przy tym dać się dzieciom pobrudzić :0)

·       Wspólnie z dzieckiem śpiewać piosenki, czytać wierszyki, bawić się w zabawy paluszkowe, a przy tym ćwiczyć naśladowanie, pokazywanie

·       Każdego dnia znaleźć czas na wspólne czytanie książeczek

·       Organizować wspólne zabawy tematyczne, np. w sklep, pocztę, szkołę, itp.

·       Być uważnym na potrzeby swojego dziecka

·       Być dostępnym, słuchać tego co do nas mówi, odpowiadać na zadawane przez nie pytania

·       Kształtować poczucie bezpieczeństwa i szacunku (nie poniżać, nie krytykować, nie zawstydzać, nie porównywać z innymi)

·       Dotrzymywać danych obietnic

·       Mówić zawsze prawdę językiem dostosowanym do wieku dziecka

·       Dawać prawo do przeżywania różnych emocji

·       Rodzice powinni być jednomyślni w procesie wychowawczym

·       Ustalić z dzieckiem zasady funkcjonowania i konsekwentnie ich przestrzegać

·       Ustalić konsekwencje nieprzestrzegania ustalonych zasad

·       Włączać dziecko w obowiązki domowe na miarę jego możliwości, dawać możliwość uczestniczenia w codziennym życiu rodziny

·       Nie wyręczać, jeśli dziecko próbuje być samodzielne

 

Co powinno nas niepokoić w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym?

·       Trudności w radzeniu sobie z emocjami (lęk, nadmierna ostrożność, złość, agresywne zachowania, niszczenie przedmiotów, bicie, częsty płacz)

·       Występowanie trudności z zasypianiem. Częste budzenie się w nocy. Lęki nocne. Zbyt długi lub zbyt krótki sen

·       Brak apetytu. Dziecko je za dużo lub za mało. Nic mu nie smakuje. Jest bardzo wybiórcze w wyborze tego, co ma ochotę zjeść

·       Nie przeżywanie różnorodnych emocji, skala uczuć dziecka jest niezmienna, płaska (stale jest smutne, lub przeciwnie zadowolone z siebie)

·       Rzadkie okazywanie osobom najbliższym swojej serdeczności, niechęć do przytulania się

·       Przedłużające się trudności adaptacyjne w przedszkolu

·       Trudności w funkcjonowaniu wśród rówieśników (dziecko nie nawiązuje relacji z rówieśnikami, bawi się samo)

·       Częste  kłótnie i bójki z rówieśnikami

·       Trudności z dostosowaniem się do norm i zasad panujących w przedszkolu lub w domu

·       Dziecko nie nabyło umiejętności przegrywania

·       Dziecko nie potrafi na dłużej skupić swojej uwagi na jednej czynności lub aktywności, szybko się nudzi, porzuca aktywności nie doprowadzając ich do końca

·       Nie cieszy się z drobiazgów, niespodzianek, poznawania czegoś nowego

·       Jego zabawy nie są urozmaicone. Nie chce bawić się w coś nowego, nie interesuje się nowymi grami i zabawkami

·       Dziecko szybko się zniechęca i wycofuje, kiedy napotyka trudności

·       Dziecko ma opóźniony rozwój mowy, mówi bardzo mało lub wcale, ma trudności w wypowiadaniu się

·       Jest niezgrabne ruchowo, ma trudności w wykonywaniu prac manualnych i plastycznych

 

Jeśli u dziecka zaobserwujemy kilka takich zachowań, nie musi to oznaczać, że mamy do czynienia z zaburzeniami rozwojowymi. Jego kłopoty mogą być przemijające, jeśli jednak jest ich dużo i utrzymują się ponad miesiąc, trzeba przemyśleć dotychczasowy system wychowawczy i podjąć kroki zaradcze (np. skonsultować się ze specjalistą: psychologiem, logopedą lub terapeutą integracji sensorycznej).

                                   Opracowanie: Justyna Pieńkowska

                                              psycholog ZPO

 
 
Data dodania: 2023-02-28 06:53:10
Data edycji: 2023-02-28 06:59:45
Ilość wyświetleń: 125

“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej