Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym: sposoby wsparcia.

Jak rodzice mogą wspomagać prawidłowy rozwój swojego dziecka?

 

·       Zapewnić mu codziennie odpowiednią ilość ruchu (spacery, plac zabaw, inne aktywności ruchowe)

·       Ograniczać do minimum lub zupełnie wyeliminować telefon, komputer, telewizję

·       Spędzać czas na zabawach plastycznych, a przy tym dać się dzieciom pobrudzić :0)

·       Wspólnie z dzieckiem śpiewać piosenki, czytać wierszyki, bawić się w zabawy paluszkowe, a przy tym ćwiczyć naśladowanie, pokazywanie

·       Każdego dnia znaleźć czas na wspólne czytanie książeczek

·       Organizować wspólne zabawy tematyczne, np. w sklep, pocztę, szkołę, itp.

·       Być uważnym na potrzeby swojego dziecka

·       Być dostępnym, słuchać tego co do nas mówi, odpowiadać na zadawane przez nie pytania

·       Kształtować poczucie bezpieczeństwa i szacunku (nie poniżać, nie krytykować, nie zawstydzać, nie porównywać z innymi)

·       Dotrzymywać danych obietnic

·       Mówić zawsze prawdę językiem dostosowanym do wieku dziecka

·       Dawać prawo do przeżywania różnych emocji

·       Rodzice powinni być jednomyślni w procesie wychowawczym

·       Ustalić z dzieckiem zasady funkcjonowania i konsekwentnie ich przestrzegać

·       Ustalić konsekwencje nieprzestrzegania ustalonych zasad

·       Włączać dziecko w obowiązki domowe na miarę jego możliwości, dawać możliwość uczestniczenia w codziennym życiu rodziny

·       Nie wyręczać, jeśli dziecko próbuje być samodzielne

 

Co powinno nas niepokoić w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym?

·       Trudności w radzeniu sobie z emocjami (lęk, nadmierna ostrożność, złość, agresywne zachowania, niszczenie przedmiotów, bicie, częsty płacz)

·       Występowanie trudności z zasypianiem. Częste budzenie się w nocy. Lęki nocne. Zbyt długi lub zbyt krótki sen

·       Brak apetytu. Dziecko je za dużo lub za mało. Nic mu nie smakuje. Jest bardzo wybiórcze w wyborze tego, co ma ochotę zjeść

·       Nie przeżywanie różnorodnych emocji, skala uczuć dziecka jest niezmienna, płaska (stale jest smutne, lub przeciwnie zadowolone z siebie)

·       Rzadkie okazywanie osobom najbliższym swojej serdeczności, niechęć do przytulania się

·       Przedłużające się trudności adaptacyjne w przedszkolu

·       Trudności w funkcjonowaniu wśród rówieśników (dziecko nie nawiązuje relacji z rówieśnikami, bawi się samo)

·       Częste  kłótnie i bójki z rówieśnikami

·       Trudności z dostosowaniem się do norm i zasad panujących w przedszkolu lub w domu

·       Dziecko nie nabyło umiejętności przegrywania

·       Dziecko nie potrafi na dłużej skupić swojej uwagi na jednej czynności lub aktywności, szybko się nudzi, porzuca aktywności nie doprowadzając ich do końca

·       Nie cieszy się z drobiazgów, niespodzianek, poznawania czegoś nowego

·       Jego zabawy nie są urozmaicone. Nie chce bawić się w coś nowego, nie interesuje się nowymi grami i zabawkami

·       Dziecko szybko się zniechęca i wycofuje, kiedy napotyka trudności

·       Dziecko ma opóźniony rozwój mowy, mówi bardzo mało lub wcale, ma trudności w wypowiadaniu się

·       Jest niezgrabne ruchowo, ma trudności w wykonywaniu prac manualnych i plastycznych

 

Jeśli u dziecka zaobserwujemy kilka takich zachowań, nie musi to oznaczać, że mamy do czynienia z zaburzeniami rozwojowymi. Jego kłopoty mogą być przemijające, jeśli jednak jest ich dużo i utrzymują się ponad miesiąc, trzeba przemyśleć dotychczasowy system wychowawczy i podjąć kroki zaradcze (np. skonsultować się ze specjalistą: psychologiem, logopedą lub terapeutą integracji sensorycznej).

                                   Opracowanie: Justyna Pieńkowska

                                              psycholog ZPO

 
 
Data dodania: 2023-02-28 06:53:10
Data edycji: 2023-02-28 06:59:45
Ilość wyświetleń: 166

“Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym, jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu”

Robert Fulghum

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej